Kunstnerintervjuer i blogger – slik skaper du personlig og engasjerende innhold
Innlegget er sponset
Kunstnerintervjuer i blogger – slik skaper du personlig og engasjerende innhold
Jeg husker første gang jeg skulle intervjue en kunstner for bloggen min. Det var en lokal maler som jobbet med landskaper, og jeg var helt grønn som intervjuer. Satt der med en liste på fjorten spørsmål som jeg hadde forberedt natten før, og følte meg som en amatør. Kunstneren – en hyggelig mann i 60-årene – så på meg med et lurt smil og sa: «Skal vi ikke bare snakke om det vi brenner for?» Det øyeblikket endret hele min tilnærming til kunstnerintervjuer i blogger.
Etter å ha jobbet som skribent og tekstforfatter i over ti år, har jeg lært at kunstnerintervjuer ikke bare handler om å stille spørsmål. Det handler om å skape en bro mellom kunstnerens kreative univers og leserne dine. Når du integrerer kunstnerintervjuer i blogginnleggene dine, åpner du opp for noe helt magisk – du gir leserne mulighet til å komme tett på den kreative prosessen, motivasjonen og historiene bak verkene.
I denne artikkelen skal vi dykke dypt ned i hvordan du kan mestre kunsten (unnskyld ordspillet!) å skape engasjerende kunstnerintervjuer i blogger. Jeg kommer til å dele mine erfaringer, både de vellykkede og de litt flauere øyeblikkene, og vise deg konkrete teknikker som faktisk fungerer.
Hvorfor kunstnerintervjuer gir bloggen din det lille ekstra
Altså, jeg skjønner godt hvorfor mange bloggere nøler med å ta steget mot intervjuer. Det virker komplisert, tidkrevende, og – la oss være ærlege – litt skummelt. Men etter å ha publisert over seksti kunstnerintervjuer de siste årene, kan jeg si med sikkerhet at det er verdt innsatsen. Kunstnerintervjuer gir bloggen din en dimensjon som vanlige artikler rett og slett ikke kan matche.
For det første skaper de en personlig forbindelse. Når leserne får høre kunstnerens egen stemme, deres tanker og opplevelser, blir kunsten plutselig mer tilgjengelig. Jeg husker en kommentar jeg fikk etter et intervju med en keramiker: «Jeg har aldri forstått samtidskunst før, men måten hun forklarte prosessen sin på, gjorde at alt gikk opp for meg.» Den type tilbakemeldinger får du ikke så ofte fra vanlige kunstanmeldelser, liksom.
Dessuten gir kunstnerintervjuer deg som blogger troverdighet. Du posisjonerer deg som noen som ikke bare skriver om kunst, men som faktisk snakker med kunstnerne. Det er en stor forskjell, og leserne merker det. Jeg har ofte opplevd at kunstnere selv deler intervjuene videre i sine nettverk, noe som gir bloggen min ny trafikk og nye lesere.
Fra et SEO-perspektiv er kunstnerintervjuer i blogger også gull verdt. Google elsker unikt, originalt innhold, og hva er mer unikt enn en samtale med en kunstner som ikke finnes noe annet sted? Pluss at du naturlig får inn mange relevante søkeord knyttet til kunstnerens navn, teknikker og temaer.
Byggingen av et kunstmiljø rundt bloggen
Det som kanskje overrasket meg mest da jeg begynte med kunstnerintervjuer, var hvordan det gradvis bygde opp et lite kunstmiljø rundt bloggen min. Kunstnere begynte å kontakte meg selv, tipset hverandre om bloggen, og plutselig var jeg ikke lenger bare en tilskuer til kunstscenen – jeg var en del av den.
En gallerieier fortalte meg faktisk at hun bruker bloggen min som research når hun skal finne nye kunstnere å jobbe med. «Du graver dypere enn de fleste kunstkritikere,» sa hun. Det var et av de fineste komplimentene jeg har fått! Og det handler ikke om at jeg er så flink – det handler om at intervjuformatet tvinger deg til å grave dypere.
Forberedelser som skaper gode kunstnerintervjuer
Greit, la oss snakke om det praktiske. Jeg har lært (på den harde måten) at forberedelse er alt når det kommer til kunstnerintervjuer i blogger. Den første kunstneren jeg intervjuet uten ordentlig forberedelse… tja, la oss si at det ikke var min finest time. Vi satt der og stirret på hverandre i ti sekunder som føltes som ti minutter.
Først og fremst må du research kunstneren grundig. Ikke bare overfladisk googling, men ordentlig dykking ned i verkene deres, utdannelse, tidligere utstillinger, og – dette er viktig – deres kunstneriske utvikling over tid. Jeg bruker vanligvis 2-3 timer på research før hvert intervju. Det høres kanskje mye ut, men det gjør hele samtalen så mye rikere.
Når jeg forsker, lager jeg det jeg kaller et «kunstner-landskart». Det er egentlig bare et dokument hvor jeg noterer ned alt jeg finner interessant: tilbakevendende temaer i verkene, uttalelser fra tidligere intervjuer, spesielle teknikker de bruker, og – dette er gull – motstridende informasjon jeg finner forskjellige steder. Den siste kategorien gir ofte de beste spørsmålene.
| Research-kategori | Hva jeg leter etter | Hvorfor det er viktig |
|---|---|---|
| Kunstnerisk utvikling | Endringer i stil, teknikk eller temaer | Gir dybde og narrativ til intervjuet |
| Personlig bakgrunn | Oppvekst, utdannelse, formative opplevelser | Skaper sammenheng mellom liv og kunst |
| Arbeidsmetoder | Daglige rutiner, atelierpraksiser | Leserne elsker praktiske detaljer |
| Filosofisk tilnærming | Hva kunstneren mener kunsten skal gjøre | Gir leserne innsikt i kunstens «hvorfor» |
Spørsmålsstrategier som fungerer
Jeg har egentlig tre kategorier av spørsmål som jeg alltid har med meg til kunstnerintervjuer. De konkrete spørsmålene varierer, men disse kategoriene har aldri sviktet meg:
Prosess-spørsmål: Disse handler om hvordan kunstneren jobber. «Beskriv en typisk dag i atelieret» eller «Hva skjer når du får en idé – hvordan blir den til et verk?» Folk er fascinert av den kreative prosessen, og kunstnere blir ofte overrasket over hvor interesserte leserne er i de praktiske detaljene.
Tilbakeblikk-spørsmål: Her spør jeg om kunstnerens utvikling. «Hvis du kunne snakke med deg selv for ti år siden, hva ville du sagt?» eller «Hvilket verk markerte et vendepunkt for deg?» Disse spørsmålene gir ofte de mest personlige og engasjerende svarene.
Fremtidsspørsmål: Dette er der kunstneren får være visjoner. «Hvor vil du ta kunsten din videre?» eller «Hva håper du folk vil tenke om verkene dine om 50 år?» Det er utrolig hvor forskjellige kunstnere tenker om fremtiden.
Teknikker for å skape flyt og naturlige samtaler
Okay, så du har gjort research og laget spørsmål. Men hvordan får du til en samtale som faktisk flyter naturlig? Dette var noe jeg slet med i starten. Jeg hadde en tendens til å forholde meg rigid til spørsmålslisten min, og resultatet ble ofte stakkato samtaler som ikke ga den dybden jeg var ute etter.
Den viktigste lærdommen jeg har gjort er at de beste kunstnerintervjuene oppstår når du tør å følge tråder som dukker opp underveis. Jeg husker et intervju med en billedhugger hvor vi plutselig begynte å snakke om hvordan lyden av redskapene påvirket arbeidsprosessen hennes. Det var ikke noe jeg hadde planlagt å spørre om, men det ble en av de mest interessante delene av hele samtalen.
Aktiv lytting er nøkkelen her. I stedet for å bare vente på at kunstneren skal bli ferdig med å svare så du kan gå videre til neste spørsmål, lytter du virkelig til det de sier. Ofte vil de nevne noe i forbifarten som kan bli utgangspunkt for et helt nytt spor i samtalen.
Håndtering av stillhet og nervøsitet
Her må jeg innrømme noe litt flaut: jeg er faktisk blitt ganske glad i ubehagelig stillhet under intervjuer. Ikke fordi jeg liker å gjøre folk ukomfortable, men fordi stillhet ofte får frem de aller best svarene. Når en kunstner har svart på et spørsmål og det blir stille, har jeg lært meg til å telle til syv før jeg sier noe mer. Ni ganger av ti begynner kunstneren å snakke igjen, og det de sier da er ofte mye mer personlig og ærlig enn første svar.
Men stillhet kan også være et tegn på at kunstneren ikke er komfortabel. Jeg har lært å lese forskjell på «tenke-stillhet» og «nervøs-stillhet». Ved nervøs stillhet hjelper det ofte å gå tilbake til noe mer konkret og trygt – kanskje be dem beskrive et spesifikt verk de har laget.
Nervøse kunstnere (og la oss være realistiske – mange kunstnere er ikke vant til å bli intervjuet) trenger litt ekstra omsorg. Jeg starter alltid med å forklare hvordan intervjuet kommer til å fungere, at de kan tenke seg om før de svarer, og at vi kan ta pauser når som helst. Det tar bort mye av presset.
Strukturering av intervjuinnholdet i bloggformat
Altså, dette var noe jeg måtte lære på den harde måten. De første kunstnerintervjuene jeg publiserte var egentlig bare transkriberinger av samtalene våre. Resultatet? Lange, ustrukturerte tekster som få hadde tålmodighet til å komme seg gjennom. Selv jeg ble lei av å lese mine egne intervjuer!
Nå har jeg utviklet en struktur som funker bra for kunstnerintervjuer i blogger. Jeg starter alltid med det jeg kaller en «kunstner-introduksjon» – ikke bare navn og utdannelse, men noe som fanger essensen av hvem de er som kunstner. Kanskje det er måten de snakker om farger på, eller en spesiell teknikk de har utviklet.
Så følger jeg vanligvis en kronologisk struktur, men ikke slavisk. Jeg kan hoppe frem og tilbake i tid hvis det tjener historien. Poenget er å skape en narrativ som gir mening for leseren, ikke nødvendigvis å gjenspeile den kronologiske rekkefølgen vi snakket om ting i.
- Fengslende åpning: Start med noe som umiddelbart fanger leserens interesse – en overraskende uttalelse, en morsom episode, eller en innsikt som setter tonen
- Kontekst og bakgrunn: Gi leserne det de trenger å vite om kunstneren for å forstå resten av samtalen
- Hoveddelen: Organiser rundt 3-5 hovedtemaer som dukket opp i samtalen
- Praktiske detaljer: Informasjon om kommende utstillinger, hvor man kan se verkene, etc.
- Reflekterende avslutning: Hva var det mest interessante du lærte om denne kunstneren?
Balansering av sitater og narrativ
En ting som tok meg tid å lære var hvordan jeg skulle balansere direkte sitater med min egen fortelling. I starten brukte jeg alt for mange sitater – intervjuene så ut som tennis-kamper der ballen gikk frem og tilbake mellom meg og kunstneren. Nå er jeg mye mer selektiv.
Jeg bruker direkte sitater når kunstneren sier noe på en måte som jeg ikke kunne sagt det bedre selv, eller når deres egen stemme formidler noe viktig om personligheten deres. Ellers parafraserer jeg og bygger narrativ rundt det de fortalte meg.
Personlige perspektiver som gjør innholdet unikt
Her kommer vi til noe jeg brenner for – det å finne din egen vinkel på kunstnerintervjuene. Jeg skjønte ganske tidlig at hvis jeg bare skulle stille de samme spørsmålene som alle andre, ville jeg få de samme svarene som alle andre. Og hvem gidder å lese det?
Min tilnærming har blitt å fokusere på det menneskelige i kunstnerskapet. Ikke bare «hvordan lager du kunsten din,» men «hva skjer med deg som person når du lager kunst?» Jeg spør om rutiner, om frykt, om de øyeblikkene hvor alt klikker. En keramiker fortalte meg om hvordan hun alltid får tårer i øynene når hun åpner ovnen etter en brenning – «fordi jeg aldri vet om barna mine har overlevd,» som hun sa det.
Det er den typen detaljer som gjør kunstnerintervjuer i blogger så kraftfulle. Du får tilgang til historier og innsikter som ikke kommer frem i tradisjonelle kunstanmeldelser eller utstillings-kataloger.
Utvikle din intervju-stemme
Jeg tror det tok meg tre-fire år før jeg fant min egen stemme som intervjuer. I starten prøvde jeg å være objektiv og nøytral, liksom en kunstkritiker. Men det funket ikke for meg. Jeg fant ut at det jeg kunne bidra med var min nysgjerrighet og min evne til å stille naive spørsmål på en smart måte.
Nå gjør jeg det tydelig for leserne at jeg er der som en nysgjerrig tilskuer, ikke som ekspert. «Kan du forklare meg hvorfor du valgte akkurat den fargen?» i stedet for å late som jeg skjønner all symbolikken fra starten av. Det har vist seg at kunstnere ofte gir mye bedre svar når de forklarer til noen som genuint vil forstå, i stedet for å imponere noen de tror allerede kan alt.
Personlig tilnærming handler også om å dele dine egne reaksjoner og tanker. Ikke slik at du tar fokus fra kunstneren, men sånn at leseren får en følelse av å være med i samtalen. «Jeg må innrømme at jeg aldri har tenkt på skulptur på den måten før» eller «Det du sier om farger får meg til å tenke på…»
Tekniske aspekter: opptak, transkribering og redigering
Okay, la oss snakke om det tekniske – fordi selv det beste intervjuet er verdiløst hvis du ikke får tatt det opp ordentlig. Jeg har (selvfølgelig) noen historier om tekniske fadeses som jeg helst skulle vært foruten.
Det verste var da jeg skulle intervjue en ganske kjent maler som hadde sagt ja til et intervju etter måneder med tilbakemeldinger. Vi hadde en fantastisk samtale i to timer, og da jeg kom hjem og skulle begynne å transkribere… ingenting. Nada. Jeg hadde glemt å trykke på record-knappen. Jeg måtte ringe og spørre om et nytt intervju, og følte meg som den største amatøren.
Siden den gang har jeg et system som jeg aldri fraviker: jeg tester opptaksutstyret helt på begynnelsen av hvert intervju. «Kan du si navnet ditt, så sjekker vi at dette funker,» sier jeg alltid. Og jeg bruker alltid to forskjellige enheter for opptak – telefon og en dedikert opptaker.
Opptaksutstyr og -strategier
Du trenger ikke fancy utstyr for å lage gode kunstnerintervjuer i blogger. Min standard setup er en ekstern mikrofon som jeg kobler til telefonen (jeg bruker en Rode smartLav+, men det finnes mange gode alternativer), pluss en backup-opptaker. Totalkostnad: under 2000 kroner.
Plassering er viktig. Jeg plasserer mikrofonen mellom meg og kunstneren, men litt nærmere dem. De fleste intervjuene mine foregår i kunstnernes atelierer, og det kan være støyende miljøer. Jeg har lært at det er bedre å sitte litt nærmere hverandre enn det som føles naturlig, for å få best mulig lydkvalitet.
En praktisk ting: jeg sender alltid en kort oppfølging etter intervjuet hvor jeg takker for tiden og forklarer hva som skjer videre. Det skaper tillit og gjør at kunstneren føler seg trygg på prosessen.
Transkribering og redigering
Transkribering er… tja, ikke den morsomste delen av jobben. Jeg bruker vanligvis et program som Otter.ai eller Trint for å få en grov utskrift, men jeg må alltid gå gjennom og rette opp. Automatisk transkribering forstår ikke alltid kunsttermer eller navn på kunstnere og teknikker.
Når jeg redigerer, har jeg noen prinsipper jeg alltid følger: jeg kan forkorte og omorganisere, men jeg endrer aldri betydningen av det kunstneren sa. Jeg kan fjerne «eh» og «liksom», men jeg beholder ordvalgene deres. Hvis en kunstner sier noe på en måte som viser hvem de er, beholder jeg det.
Etiske vurderinger i kunstnerintervjuer
Dette er noe jeg har blitt mer og mer opptatt av etter hvert som jeg har fått mer erfaring med kunstnerintervjuer i blogger. Det handler ikke bare om å få et godt intervju – det handler om å behandle kunstnerne med respekt og på en måte som faktisk gagner dem også.
Jeg husker et intervju jeg gjorde med en ung kunstner som var ganske åpen om sine psykiske utfordringer og hvordan de påvirket kunstens hennes. Under transkriberingen innså jeg at noe av det hun hadde delt kanskje var mer personlig enn hun hadde tenkt over i intervju-øyeblikket. Jeg sendte henne den relevante delen av intervjuet før publisering og spurte om hun var komfortabel med å ha det med. Hun var takknemlig for muligheten til å tenke seg om en gang til.
Nå gjør jeg det som standard – jeg sender alltid de mest personlige eller potensielt sensitive delene til kunstneren for gjennomgang. Det er ikke det samme som å gi dem redaktørkontroll over hele intervjuet, men det viser respekt for at de har delt noe personlig med meg.
Ærlighet og transparens
En annen ting som er viktig: vær ærlig om hva du skal bruke intervjuet til. Hvis du har et lite publikum, ikke få det til å høres ut som du skriver for New York Times. Hvis du skal bruke deler av intervjuet til flere forskjellige blogginnlegg, si det på forhånd.
Jeg forklarer alltid hvordan intervjuet vil se ut når det er publisert: «Jeg kommer til å redigere det ned til rundt 3000 ord, fokusere på din kunstneriske utvikling, og kanskje lage noen korte høydepunkt-sitater til sosiale medier også.» Den type klarhet setter forventninger og skaper tillit.
- Vær transparent om hvor intervjuet skal publiseres og hvem som vil lese det
- Gi kunstneren mulighet til å se gjennom sensitive deler før publisering
- Respekter hvis de ønsker at noe skal være «off the record»
- Del alltid den publiserte versjonen med kunstneren
- Spør om tillatelse før du bruker bilder av kunstverker
Markedsføring og distribusjon av intervju-innhold
Så, du har laget et fantastisk kunstnerintervju. Hvordan sørger du for at folk faktisk leser det? Dette var noe jeg undervurderte helt i starten. Jeg trodde at hvis innholdet bare var bra nok, ville folk finne det. Ehh… så enkelt er det ikke.
Social media er selvfølgelig viktig, men jeg har lært at forskjellige plattformer fungerer forskjellig for kunstnerintervjuer i blogger. Instagram er fantastisk for å tease intervjuer med bilder fra kunstnerens atelier eller verk, men LinkedIn har vist seg overraskende effektivt for å nå andre kunstprofessionelle som kan dele innholdet videre.
En strategi som har fungert bra for meg er å lage flere forskjellige «innfallsvinkler» til samme intervju. Kanskje jeg lager et Instagram-innlegg om kunstnerens daglige rutiner, et LinkedIn-innlegg om deres karrieretips, og en Facebook-post om historien bak et spesifikt verk.
Samarbeid med kunstneren i markedsføringen
Her er noe mange bloggere overser: kunstneren du har intervjuet er din beste markedsføringspartner for akkurat det innlegget. De har et nettverk av kunstnere, gallerieiere, samlere og kunstinteresserte som du ikke når gjennom dine vanlige kanaler.
Jeg sender alltid noen foreslåtte tekster og bilder som kunstneren kan bruke hvis de vil dele intervjuet. Ikke fordi jeg forventer at de skal gjøre markedsføringsarbeidet mitt, men fordi det gjør det lettere for dem å dele hvis de vil. Og de fleste vil – et godt intervju er også bra PR for kunstneren.
En gallerieier fortalte meg faktisk at hun alltid spør kunstnerne sine om de har blitt intervjuet noen steder, fordi det er lett innhold å dele på galleriet sosiale medier. «Dere bloggere gjør jobben vår lettere,» sa hun. Det hadde jeg ikke tenkt på!
Vanlige fallgruver og hvordan unngå dem
Etter alle disse årene med kunstnerintervjuer har jeg gjort… tja, de fleste feil det er mulig å gjøre. La meg dele noen av de mest vanlige fallgruvene, så slipper du å lære det på den harde måten som jeg gjorde.
Fallgruve nummer én: Å forberede seg for lite. Jeg nevnte dette tidligere, men det er verdt å gjenta. Det første intervjuet mitt var egentlig bare en ustrukturert prat fordi jeg ikke hadde gjort ordentlig research. Kunstneren var hyggelig og pratet gjerne, men intervjuet ble aldri mer enn overfladisk. Nå bruker jeg minimum to timer på forberedelse for hvert intervju.
Fallgruve nummer to: Å bli for fascinert av tekniske detaljer. Dette er særlig lett å falle i hvis du selv holder på med kunst. Du kan bruke hele intervjuet på å snakke om penselteknikker eller lertyper, og glemme de større spørsmålene om inspirasjon og mening. Tekniske detaljer er interessante, men de bør være krydder, ikke hovedretten.
Fallgruve nummer tre: Å ikke lytte til svarene. Jeg ser dette hos mange som er nye til intervjuing – de er så fokusert på neste spørsmål på listen sin at de ikke følger opp interessante ting kunstneren sier. De beste øyeblikkene i et intervju kommer ofte fra oppfølgingsspørsmål.
Håndtering av vanskelige situasjoner
Noen ganger går ting galt. Jeg husker et intervju hvor kunstneren plutselig ble veldig emosjonell når vi snakket om et verk som var inspirert av tapet av en nær venn. Jeg satt der og lurte på om jeg skulle stoppe opptaket, bytte tema, eller la det fortsette. Jeg valgte å spørre om vi skulle ta en pause, og kunstneren sa nei – hun ville snakke om det.
Det ble faktisk en av de mest kraftfulle delene av intervjuet, men det lærte meg viktigheten av å kunne lese situasjonen. Noen ganger må du være journalist, noen ganger må du være medmenneske. Begge deler har sin plass i kunstnerintervjuer i blogger.
En annen utfordrende situasjon er når kunstneren ikke er særlig snakkesalig. Jeg hadde et intervju med en billedhugger som ga meg enorstava svar på alle spørsmålene mine. I stedet for å gi opp, endret jeg taktikk og ba henne vise meg verkene sine mens vi snakket. Plutselig åpnet hun seg – hun trengte bare noe konkret å forholde seg til.
Målinger og oppfølging: hvordan evaluere suksess
Hvordan vet du om kunstnerintervjuene dine faktisk fungerer? Dette var noe jeg ikke tenkte så mye på i starten, men som har blitt viktigere etter hvert som bloggen min har vokst og jeg har begynt å se dette som mer enn bare en hobby.
Først og fremst: trafikk og engasjement. Kunstnerintervjuer performaner ofte annerledes enn andre blogginnlegg. De tar lengre tid å lese, så bounce rate kan være høyere, men time on page er vanligvis mye bedre. Folk som leser kunstnerintervjuer er genuint interesserte og bruker tid på innholdet.
Jeg bruker Google Analytics til å se på disse tallene, og jeg har lagt merke til at intervju-innleggene mine får fewer page views totalt, men mer kvalitativ trafikk. Folk kommer tilbake, de deler innholdet, og de kommenterer mer. En kunstinteressert leser er verdt ti tilfeldige besøkende, i mine øyne.
Langsiktige effekter og relasjonsbygging
Det som kanskje er mest verdifullt med kunstnerintervjuer i blogger er de langsiktige effektene. Jeg har bygget et nettverk av kunstnere, gallerieiere, kuratorer og andre kunstinteresserte gjennom intervjuene mine. Noen av kunstnerne jeg intervjuet for fem år siden kontakter meg fortsatt når de har nye prosjekter.
En måte jeg måler suksess på er hvor mange «kalde» henvendelser jeg får fra kunstnere som vil bli intervjuet. I starten måtte jeg jakte på intervjuobjekter. Nå får jeg 2-3 forespørsler i måneden. Det er et tegn på at kunstnerintervjuene mine har en viss respekt i miljøet.
Jeg følger også opp med kunstnerne et par måneder etter publisering. Har intervjuet ført til noe for dem? Har de fått nye kunder, gallerirepresentasjon eller andere muligheter? Det er ikke alltid målbart, men det gir meg en følelse av om arbeidet mitt faktisk har verdi utover min egen blogg.
Fremtidige trender og utvikling innen kunstintervjuer
Kunstnerintervjuer i blogger kommer ikke til å forbli statiske. Jeg ser allerede noen trender som begynner å forme seg, og jeg prøver å tilpasse meg underveis. Video blir stadig viktigere – mange lesere vil ikke bare lese om kunstneren, de vil se dem i aksjon i atelieret.
Jeg har begynt å eksperimentere med å filme korte videoklipp under intervjuene mine. Ikke hele intervjuet, men kanskje kunstneren som viser en spesiell teknikk, eller et tidslapse av arbeidsprosessen. Det krever litt mer teknisk utstyr og redigeringsarbeid, men engasjementet på de innleggene som inkluderer video er merkbart høyere.
En annen trend jeg ser er at lesere vil ha mer interaktivitet. Det holder ikke lenger å publisere intervjuet og så glemme det. Jeg har begynt å arrangere virtuelle atelierobesøk og Q&A-sessioner som oppfølging til populære intervjuer. Plattformer som Turne.org gjør det lettere å koble kunstnere og kunstinteresserte på måter som ikke var mulige for bare noen år siden.
Teknologiske muligheter
AI og automatisering kommer til å påvirke også kunstnerintervjuer, men jeg tror ikke det vil erstatte det menneskelige elementet. Kanskje AI kan hjelpe med transkribering og forslag til oppfølgingsspørsmål, men selve samtalen – det øyeblikket hvor kunstneren deler noe de aldri har sagt før – det kan ikke automatiseres.
Jeg tenker at fremtidens kunstnerintervjuer kanskje blir mer multimediale. Ikke bare tekst, men lyd, video, 360-graders bilder fra atelieret, og kanskje til og med VR-opplevelser hvor leseren kan «besøke» kunstnerens arbeidsrom. Men kjernen – den gode samtalen mellom intervjuer og kunstner – den kommer alltid til å være det viktigste.
FAQ: De mest stilte spørsmålene om kunstnerintervjuer
Hvor lange bør kunstnerintervjuer i blogger være?
Dette spørsmålet får jeg hele tiden, og svaret mitt har endret seg over årene. I starten tenkte jeg at kortere var bedre – folk har ikke tid til å lese lange artikler, ikke sant? Men erfaring har vist meg at når det gjelder kunstnerintervjuer, vil folk som er genuint interesserte gjerne lese grundige, lange samtaler. Mine mest populære intervjuer er vanligvis mellom 3000-5000 ord. Det gir plass til både dybde og bredde, og leserne får følelsen av virkelig å bli kjent med kunstneren. Jeg starter alltid med en fengslende introduksjon, så folk vet at det er verdt å investere tiden.
Hvordan finner jeg kunstnere å intervjue?
Jeg husker hvor overveldende dette føltes i starten. Hvor finner man kunstnere som vil snakke med en ukjent blogger? Min erfaring er at de fleste kunstnere faktisk er glade for oppmerksomhet om arbeidet sitt, særlig fra noen som viser genuine interesse. Start lokalt – gå på gallerier, kunstmesser, åpne atelierdager. Følg lokale kunstnere på sosiale medier og engasjer deg i det de poster. Når du kontakter dem, vær spesifikk om hva du likte med arbeidet deres og hvorfor du vil intervjue akkurat dem. Generiske «vil du bli intervjuet?»-meldinger funker ikke.
Må jeg være kunstekspert for å lage gode kunstnerintervjuer?
Absolutt ikke! Faktisk kan det være en fordel å ikke være ekspert. Jeg har ingen formell kunstutdannelse, og det gjorde at jeg stilte naive spørsmål som ofte ga fantastiske svar. Kunstnere er vant til å snakke med kunstkritikere og kuratorer som allerede vet det meste – de setter pris på å forklare arbeidet sitt til noen som har ærlighet til å si «det forstår jeg ikke helt, kan du utdype?» Det som er viktig er at du er genuint interessert og har gjort homework om den spesifikke kunstneren du skal intervjue. Ekte nysgjerrighet er mye viktigere enn fagkunnskap.
Hvordan håndterer jeg nervøsiteten før mitt første kunstnerintervju?
Åh, jeg var så nervøs før mitt første intervju at jeg nesten avlyste! Det som hjalp meg var å huske at kunstneren også kan være nervøs – mange av dem er ikke vant til å bli intervjuet. Forberedelse er nøkkelen til å føle seg tryggere. Research kunstneren grundig, ha flere spørsmål klare enn du tror du trenger, og test opptaksutstyret på forhånd. Start samtalen med noe lett og positivt – kanskje å kommentere atelieret deres eller spørre om de liker kaffe. Husk at det verste som kan skje er at du ikke får et perfekt intervju første gang, og det er helt okay. Min første var ikke fantastisk, men jeg lærte masse av prosessen.
Hvor mye bør jeg redigere kunstnerens svar?
Dette er en balansegang som jeg fortsatt jobber med å mestre. Jeg redigerer ut «ehm» og «altså» og andre fyllord som bare distraherer fra budskapet, men jeg beholder kunstnerens egen stemme og ordvalg. Hvis de bruker spesielle kunsttermer eller uttrykker seg på en måte som viser hvem de er, beholder jeg det. Jeg kan omorganisere rekkefølgen av svar hvis det gir bedre flyt i teksten, men jeg endrer aldri betydningen. En god rettesnor er: ville kunstneren kjenne seg igjen i måten de fremstilles på, samtidig som det er lett å lese? Når jeg er usikker, sender jeg de relevante delene til kunstneren for godkjenning.
Hvordan bygger jeg tillit med kunstneren under intervjuet?
Tillit bygges før, under og etter intervjuet. Før: vær ærlig om hvem du er, hvor intervjuet skal publiseres, og hvordan du kommer til å bruke det. Under: vis at du lytter aktivt ved å stille oppfølgingsspørsmål basert på det de sier. Ikke vær redd for å vise at du ikke forstår alt – det får kunstneren til å føle seg som ekspert i stedet for intervjuobjekt. Respekter hvis de sier at noe er «off the record». Etter: følg opp med takk, del den publiserte versjonen, og hold kontakt hvis det passer seg. Noen av kunstnerne jeg intervjuet for år siden er blitt gode venner.
Kan jeg tjene penger på kunstnerintervjuer i blogger?
Det korte svaret er ja, men ikke på måten de fleste blogger tjener penger. Kunstnerintervjuer gir ofte mindre trafikk enn «clickbait»-artikler, så traditionell annonseinntekt blir lav. Men de bygger autoritet og kredibilitet som kan føre til andre muligheter: betalte oppgaver for gallerier, kuratorarbeid, skriveoppdrag for kunstmagasiner, eller konsulentarbeid for kunstnere. Jeg har fått flere freelanceoppdrag fordi potensielle kunder så kunstnerintervjuene mine og tenkte «denne personen forstår kunstmiljøet». Se på det som en investering i ditt omdømme og nettverk, ikke som direkte inntektskilde.
Hvordan følger jeg opp etter publisering av intervjuet?
Oppfølging er viktig både for relasjoner og for å måle suksess. Jeg sender alltid en link til det publiserte intervjuet til kunstneren, sammen med en takk og en invitasjon til å dele det hvis de vil. Jeg lager også ferdig tekst og bilder de kan bruke hvis de vil dele på sosiale medier – det gjør det lettere for dem. Etter et par måneder sender jeg en kort melding for å høre hvordan det har gått – har intervjuet ført til nye muligheter for dem? Denne oppfølgingen har ofte resultert i tips om andre kunstnere å intervjue, eller invitasjoner til utstillingsåpninger og andre arrangementer. Kunstmiljøet er mindre enn man tror, og ett godt intervju kan åpne mange dører.
Kunstnerintervjuer i blogger er en av de mest givende formene for innholdsproduksjon jeg har jobbet med. Det krever tid, forberedelse og genuine interesse for kunstnerskap, men belønningen er et rikt innhold som skaper reelle forbindelser mellom kunstnere og publikum. Hver gang jeg publiserer et intervju og får tilbakemelding fra lesere som sier de har fått en ny forståelse av kunst, eller fra kunstnere som har fått nye muligheter, blir jeg minnet på hvorfor jeg begynte med dette.
Husk at det ikke finnes noen perfekt formel for kunstnerintervjuer – det beste du kan gjøre er å være forberedt, være ærlig, og være genuint interessert i historiene kunstnerne har å dele. Resten løser seg underveis.